Vrijdag 25 september om half tien in de ochtend vertrokken we naar Zoutleeuw voor de laatste Europokal in 2015. Voor ons was het dit jaar de dichtstbijzijnde wedstrijd. Er waren nog genoeg punten te verdelen dus we gingen er met veel goede moed er naar toe.
Eenmaal aangekomen hadden we een mooi plekje gekozen dichtbij de baan en de feesttent. Daarna volgde hetzelfde riedeltje als altijd, de inschrijving en de keuring die natuurlijk geen problemen opleverde. Savonds weer vroeg naar bed zodat we fit zouden zijn voor de wedstrijd.
Zaterdag na de briefing mocht ik de 1ste manche starten vanaf de 2de rij. De start was zeer goed en ging als 3de de bocht in. Na een paar rondes schakelde ik mis toen ik uit de3de bocht kwam, helaas werd ik meteen gepasseerd en finishte ik als 4de.
De 2de manche stond ik op de 1ste rij. Het rode licht doofde en ik was weer perfect weg. Ik ging als 2de de bocht in. Deze manche ging zeer goed behalve het schakelen. Bij de nummer 1 kon ik niet aansluiten, ik schakelde nog een keer mis maar mijn voorsprong op de nummer 3 was groot genoeg dus ik kon mijn 2de plek behouden.
In de 3de manche moest ik vanaf de laatste rij komen. De start was wederom goed maar ik schakelde meteen weer mis dus ik kon achteraan aansluiten. Na een paar rondes druk gezet te hebben op mijn voorgangers kon ik er een paar passeren en in de laatste ronde ging ik er nog 2 voorbij en finishte ik als 6de. Met alle punten van de dag ging ik als 7de de finale in.
In de finale moest ik van de 2de rij komen. De start was weer goed zoals heel de dag al. Ik zat er in de 1ste bocht goed tussen en kwam er als 5de uit. Na enkele rondes was er een gat naar de 4 voor mij en een gat naar de nummer 6. Dus ik kon de finale uitrijden zonder dat ik in gevaar kwam met de 5de plaats als een heel goed resultaat.
Na de finale moest ik naar Someren voor de 40-jarige bruiloft van mijn schoonouders. Ons pap (Piet) en Thijs hebben de auto weer klaar gemaakt voor de zondag. Het schakel probleem verholpen en gezorgd dat ik weer kon vlammen zondags.
Zondag moesten we eerst starten met de halve finale van klasse 8. Ik stond weer op de 1ste rij helemaal aan de buitenkant. Ik was heel goed weg met de start en ging als 5de de bocht in. Ik heb de hele manche druk gezet op de nummer 4 maar ik kon hem niet passeren dus finishte ik als 5de.
Daarna de auto weer snel klaargemaakt voor de halve finale van klasse 7. Net zoals bij klasse 8 mocht ik ook hier op de 1ste rij starten aan de buitenkant. De start was fenomenaal en ik had kopstart. Ik ging als 3de de bocht in en kon jacht gaan maken op de nummer 2. Helaas kon ik hem niet meer passeren en kwam op een hele mooie 3de plaats over de finish.
Als eerste hadden we de finale van klasse 8. Er konden nog 4 man kampioen worden dus we hadden en hete strijd verwacht maar dat viel uiteindelijk mee. Ik mocht starten vanaf de 3de rij aan de binnenkant. Met de start was ik goed weg en koos in de 1ste bocht een goede positie dacht ik. Maar degene voor me viel bijna stil in de 1ste en 2de bocht waarna ik van ver moest komen. Ik lag op een 11de plaats en net voor de finish passeerde ik de nummer 10 nog. Dus uiteindelijk een mooie 10de plaats bij klasse 8. In het eindklassement bij deze klasse ben ik 8ste geworden. Daar waren we dik tevreden mee.
Toen de finale van klasse 7. Hier konden er ook nog 4 kampioen worden. Vanaf de 2de rij aan de binnenkant moest ik starten. Wederom weer goed weg en bij bocht 1 kwam ik er als 6de uit. Maar ik lag op een 5de plaats want iemand voor me had een valse start. Degene voor me zijn helaas te snel
voor mij dus ik ging vol voor de 5de plaats. Ik zat er lekker in en het ging super tot 2 rondes voor het einde. Het noodlot sloeg toe. Mijn ketting knapte kapot en deze sloeg een gat in mijn onderblok, koppeling eraf, waterpomp kapot, radiateur kapot en een hoop kabels kapot dus einde wedstrijd voor mij. Dit was erg balen want in het eindklassement werd ik 7de. Ik had nog 1 of 2 plaatsen kunnen stijgen als ik gefinisht was.
Over heel het seizoen kunnen we redelijk tevreden zijn. Er had meer ingezeten als we ietsjes meer geluk hadden gehad. Maar dat hoort bij autocross.
Nu gaan we alles op een rijtje zetten en kijken wat we volgend seizoen gaan doen. We wachten wel de eventuele veranderingen in het reglement af . Dit heeft te maken met de rolkooien. Mijn rolkooi wordt misschien niet meer goedgekeurd volgend jaar. Dus we wachten af. Jullie worden op de hoogte gehouden.
Verder wil ik mijn sponsors bedanken, PLOKKER PALLETS, PRODIM INTERNATIONAL, STEENSTRA MEDIA EN DE CLUB VAN 50.
Zonder jullie steun was met dit niet gelukt.
Verder wil ik nog bedanken: Piet, Hanneke, Thijs, Marieke, Team-Hurky en mijn supporters.
Meer weten?
Wil je meer weten over NH-Racing? Neem contact op Niels Hurkmans