AUTOCROSS RETIE 9-07-2017

We hadden besloten om deze zondag te gaan rijden bij autocrossvereniging de Kempen in Retie. Een aparte keuze want er zijn in het verleden wat dingen gebeurd tussen hun en het Hurky-Team. Maar om ritme te houden wilden we lekker gaan crossen, dus reisden we af naar Retie in België.

‘S morgens om 08:00 zaten we in de camper richting de cross. We gingen ons inschrijven in de sprintklasse en de mix-klasse. Na de keuring mochten we 1 rondje rijden om de lange baan te verkennen.

We begonnen in de sprintklasse. Helaas stonden er maar 2 sprinters aan de start. Maar de enige concurrente was Marion van Aart met haar snelle auto. In de 3 manches ben ik 2x als 2de en 1x als 1ste gefinisht. Met een 2de plaats in het dagklassement.

De mix-klasse daar mag iedereen aan deelnemen. De standaardwagens moet ik dubbelen en de platte kevers moet ik voor blijven. In alle manches in deze klasse pakte ik redelijk makkelijk de overwinning en dat resulteerde in een 1ste plaats van die dag.

Ondanks de geringe concurrentie hebben we 6 manches lekker kunnen rijden. De auto voelt goed en rijd super. Thijs Thijs bedankt voor de hulp.
We gaan de auto nu klaar maken voor 6 augustus in Kessel.

AUTOCROSS MASTERS KORTEMARK 27 EN 28 MEI

Dit weekend werd de eerste wedstrijd verreden van de Autocross Masters in Kortemark (België). Dit heette voorheen de Europokal waar wij 5 jaar in de top tien gereden hebben. Dus we hadden er veel zin in om te gaan crossen.

Zaterdags worden er 3 manches gereden en een Cuplauf. De Cuplauf wil zeggen dat de eerste 5 van klasse 7-8-9-10 een finale rijden voor een extra geldprijs.

In de 1ste manche stonden we op de laatste rij. Van tevoren spraken we af niet te gek te doen vanwege het slechte zicht op de baan vanwege de stof.  De start was goed maar op het rechte stuk zag ik helemaal niks. Dus van het gas af en wachten op beter zicht. We gingen als laatste de bocht in maar zijn uiteindelijk als 6de gefinisht.
De 2de manche stond ik op de 2de rij. We hadden deze keer een andere banden keuze  gedaan en dat pakte goed uit. Met een superstart op de bocht af kwamen helaas de toppers op het einde voorbij omdat hun topsnelheid hoger is. Wel prima gereden en op een 6de plaats gefinisht.
In de 3de manche stond ik op de 1ste rij. Ik had meteen kopstart en ging als 2de de bocht in totdat ik een tik kreeg van de nummer 3. Ik maakte een pirouette en kwam met mijn neus tegen zijn neus aan te staan. We konden onze weg vervolgen met één ronde achterstand dus het was niet helemaal duidelijk op welke plek we gefinisht waren. Na deze manche kwam degene die mij een tik gaf zijn excuses aanbieden. Super netjes van Benjamin Vandergeeten.

Helaas hadden we te weinig punten om aan de Cuplauf deel te nemen. We zijn deze dag als 13de van de 21 geëindigd. De punten van deze dag tellen mee voor de zondag. De punten bepalen je startplek voor de volgende dag.

Zondags rijden wij altijd klasse 7 tot 1400cc en klasse 8 tot 1600cc.
Ik zat in de 2de groep en wij mochten als 2de starten. We moesten bij de 1ste 7 rijden om rechtstreeks door te gaan naar de finale. Vanaf de 2de rij op plaats 6 hadden we weer een goede start en zat ik er prima bij in de 1ste bocht. Na bocht 2 in de chicane kreeg ik een tik van iemand en maakte een pirouette. Ik moest achter aansluiten maar gelukkig voor mij kwam na 2 rondes een rode vlag. Dus een volledige herstart. Langs de kant zagen Piet en Thijs dat ik een kapotte band had. Dus er werd met man en macht spullen gehaald en gelukkig waren we net op tijd klaar met wisselen voor de herstart. De herstart ging weer prima en met een goed gereden wedstrijd kwamen we als 6de over de finish. Dus een finaleplaats in klasse 7.

Eenmaal bij de bus aangekomen zagen we ook dat we een kromme draagarm hadden.
We hadden niet veel tijd om het te maken want de halve finale van klasse 8 was vrij snel. Weer met man en macht gewerkt maar we waren niet op tijd klaar. Dus moest ik het in de herkansing proberen om alsnog in de finale van klasse 8 te komen. In de herkansing gingen alleen de 1ste 2 naar de finale en helaas zijn we als 3de gefinisht.
De 1ste finale van de dag was klasse 7. Ik moest starten op plaats 12 op de 4de rij. Dus we moesten flink gas gaan geven om in de prijzen te rijden. Mijn start was super en we zaten er redelijk bij in de 1ste bocht. Maar deze manche moesten we veel zand happen en het viel niet mee om plaatsen op te schuiven. In de finale zijn we als 12de geëindigd.

Helaas geen prijzen dit weekend maar wel fijn gereden en we zijn weer een stuk wijzer geworden met de nieuwe banden.

Autocross Someren 6 en 7 mei

Dit weekend was het zover onze thuis wedstrijd georganiseerd door het Hurky-Team.

Zaterdags was er een 3-uurs race waar ik aan mee heb gedaan samen met Rick van den Aker en Joost Loomans. Het verliep allemaal niet op rolletjes maar toch hebben we 203 rondes kunnen maken en zijn we als 15de geeindigd.

Daarna werd de Zummerse klasse gereden waaraan iedereen mocht deelnemen die uit Someren kwam. Helaas hadden we maar 5 deelnemers. Ik had kopstart en ging als 1ste de bocht in met achter mij Peter van Eeten, die ging helaas over de kop in deze bocht. Na deze koprol hadden we een volledige herstart. Na 10 rondes gas geven kon ik de titel Somerens kampioen weer bijschrijven.

 

Zondags stonden we aan de start voor de wedstrijd van de ASUZ.

In de 1ste manche was ik nog niet helemaal wakker en maakte ik een valse start. Daarna de 2de manche die ik mocht starten op de 1ste rij. Helaas door schakelproblemen eindigde we als 6de. Toen de 3de manche moest ik helemaal van de laatste rij komen en kwam ik als 5de over de finish. We dachten dat we er niet goed voor stonden in de finale maar toch waren we als 5de geplaatst.

Dus in de finale mocht ik starten vanaf de 2de rij helemaal aan de binnenkant.

De start was goed en ging als 4de de bocht in achter Rob van Mierlo, Mark Salden en Koen van Well. Helaas waren die deze dag te snel voor mij en finishte ik als 4de. In de einduitslag zijn we op een mooie 5de plaats geeindigd. Misschien had er meer ingezeten als we geen schakelproblemen hadden.

Komende weken gaan we weer hard werken om de motor weer klaar te krijgen voor de autocross masters in Kortemark( Belgie).

Autocross Baarlo

Autocross Baarlo 23 april 2017

Eindelijk de eerste wedstrijd van het seizoen voor ons. We gingen kijken of we het nog niet verleerd waren en om te kijken of de versnellingsbak goed was. De wedstrijd werd verreden in Baarlo.

De 1ste manche was het weer een beetje wennen op de hardere baan van Baarlo maar ondanks dat ben ik als 4de gefinisht. In de 2de manche ging het stukje minder en werden we afgevlagd als 6de. Toen stonden we klaar voor de 3de manche op de 1ste rij aan de buitenkant. Het licht doofde en ik had meteen kopstart. Deze manche verliep zeer goed en werd ik 2de.

We waren als 8ste geplaatst voor de finale van de 17 coureurs. Dat was zeker niet slecht aangezien er nogal wat rijders uit het Nederlands Kampioenschap aanwezig waren waaronder Nederlands Kampioen Rens van der Haas.

Voor mijn gevoel had ik een valse start in de finale maar dat had niemand gezien.

Met gingen met zijn allen op de 1ste bocht af en dat ging nog goed. Daarna ging ik veel te hard de 2de bocht en met weinig tot geen zicht kwam ik op de greppel terecht dus einde finale. Maar ondanks dat hebben we weer wat geleerd en de auto voelt helemaal goed om te kunnen knallen in onze thuiswedstrijd in Someren.

Neerkant 23-10-2016 laatste wedstrijd dit seizoen!

De laatste wedstrijd van dit seizoen was voor ons in Neerkant. Na een seizoen vol met pech en ellende wilden we in Neerkant er nog een keer volle bak er tegen aan gaan. Op deze mistige morgen werd de start uitgesteld vanwege het slechte zicht. Dus het was onverantwoord om te crossen. Ongeveer anderhalf uur later trok de mist weg en konden we eindelijk gaan knallen.

De 1ste manche stond ik op de eerste rij op plek 4. Na een goede start ging ik als 2de de bocht in achter mijn team maat Peter van Eeten. Maar al snel kreeg ik problemen met de 3de versnelling. Ik viel terug en finishte als 5de.

Na de manche hebben we gekeken of we er wat aan konden doen. De versnellingspook wat verzet op hoop van zegen maar dat hielp niet genoeg. De 3de versnelling was versleten. We gingen gewoon door want af en toe pakte hij hem wel en af en toe niet.

De 2de manche startte ik op de 2de rij op plek 7. Met een redelijke start met genoeg ruimte voor me ging ik als 4de de bocht in. Het was veel zand happen deze manche en met de schakel problemen finishte ik weer als 4de.

In de 3de manche moest ik starten vanaf de laatste rij aan de binnenkant. Met heel weinig zicht maar met een goede start kon ik aan de binnenkant een paar rijders passeren. Na bocht 1 lag ik 3de. Het ging best goed die manche maar door de schakel problemen viel ik weer een plaatsje terug.

De finale waar ik me als 4de geplaatst had mocht ik op de 1ste rij aan de buitenkant starten. Mijn plan was om in de eerste bocht vol gas buitenom te gaan en hopen dat ik er een paar kon passeren. De start was goed en inderdaad vol buitenom moest ik even gas los laten want Peter van Eeten kwam op 2 wielen de bocht uit voor mij door. Ik kon als 4de aansluiten. Met veel druk op de nummer 3 en een paar aanvallen binnendoor kon ik helaas wederom door de schakel problemen hem niet passeren dus finishte ik als 4de.

Door een afmelding in de superfinale mocht ik hem wel rijden. De auto weer in gereedheid gebracht. De laatste keer knallen dit seizoen!! Ik ging er nog eens goed voor zitten. Maar met een slechte start liep ik meteen achter de feiten aan. In deze 10 rondes heb ik mijn eigen lekker uit kunnen leven en volle bak zitten te genieten. Ik finishte in de superfinale als 3de.

Het was ondanks de schakel problemen een mooie dag. Lekker gereden en veel plezier gehad. Ik wil mijn sponsors,supporters,Thijs Thijs, ons pap en mam bedanken voor de steun heel het jaar door. Het was niet mijn jaar maar die zitten er ook tussen.

Europokal Zoutleeuw België

Vrijdag 25 september om half tien in de ochtend vertrokken we naar Zoutleeuw voor de laatste Europokal in 2015. Voor ons was het dit jaar de dichtstbijzijnde wedstrijd. Er waren nog genoeg punten te verdelen dus we gingen er met veel goede moed er naar toe.

Eenmaal aangekomen hadden we een mooi plekje gekozen dichtbij de baan en de feesttent. Daarna volgde hetzelfde riedeltje als altijd, de inschrijving en de keuring die natuurlijk geen problemen opleverde. Savonds weer vroeg naar bed zodat we fit zouden zijn voor de wedstrijd.

Zaterdag na de briefing mocht ik de 1ste manche starten vanaf de 2de rij. De start was zeer goed en ging als 3de de bocht in. Na een paar rondes schakelde ik mis toen ik uit de3de bocht kwam, helaas werd ik meteen gepasseerd en finishte ik als 4de.

De 2de manche stond ik op de 1ste rij. Het rode licht doofde en ik was weer perfect weg. Ik ging als 2de de bocht in. Deze manche ging zeer goed behalve het schakelen. Bij de nummer 1 kon ik niet aansluiten, ik schakelde nog een keer mis maar mijn voorsprong op de nummer 3 was groot genoeg dus ik kon mijn 2de plek behouden.

In de 3de manche moest ik vanaf de laatste rij komen. De start was wederom goed maar ik schakelde meteen weer mis dus ik kon achteraan aansluiten. Na een paar rondes druk gezet te hebben op mijn voorgangers kon ik er een paar passeren en in de laatste ronde ging ik er nog 2 voorbij en finishte ik als 6de. Met alle punten van de dag ging ik als 7de de finale in.

In de finale moest ik van de 2de rij komen. De start was weer goed zoals heel de dag al. Ik zat er in de 1ste bocht goed tussen en kwam er als 5de uit. Na enkele rondes was er een gat naar de 4 voor mij en een gat naar de nummer 6. Dus ik kon de finale uitrijden zonder dat ik in gevaar kwam met de 5de plaats als een heel goed resultaat.

Na de finale moest ik naar Someren voor de 40-jarige bruiloft van mijn schoonouders. Ons pap (Piet) en Thijs hebben de auto weer klaar gemaakt voor de zondag. Het schakel probleem verholpen en gezorgd dat ik weer kon vlammen zondags.

Zondag moesten we eerst starten met de halve finale van klasse 8. Ik stond weer op de 1ste rij helemaal aan de buitenkant. Ik was heel goed weg met de start en ging als 5de de bocht in. Ik heb de hele manche druk gezet op de nummer 4 maar ik kon hem niet passeren dus finishte ik als 5de.

Daarna de auto weer snel klaargemaakt voor de halve finale van klasse 7. Net zoals bij klasse 8 mocht ik ook hier op de 1ste rij starten aan de buitenkant. De start was fenomenaal en ik had kopstart. Ik ging als 3de de bocht in en kon jacht gaan maken op de nummer 2. Helaas kon ik hem niet meer passeren en kwam op een hele mooie 3de plaats over de finish.

Als eerste hadden we de finale van klasse 8. Er konden nog 4 man kampioen worden dus we hadden en hete strijd verwacht maar dat viel uiteindelijk mee. Ik mocht starten vanaf de 3de rij aan de binnenkant. Met de start was ik goed weg en koos in de 1ste bocht een goede positie dacht ik. Maar degene voor me viel bijna stil in de 1ste en 2de bocht waarna ik van ver moest komen. Ik lag op een 11de plaats en net voor de finish passeerde ik de nummer 10 nog. Dus uiteindelijk een mooie 10de plaats bij klasse 8. In het eindklassement bij deze klasse ben ik 8ste geworden. Daar waren we dik tevreden mee.

Toen de finale van klasse 7. Hier konden er ook nog 4 kampioen worden. Vanaf de 2de rij aan de binnenkant moest ik starten. Wederom weer goed weg en bij bocht 1 kwam ik er als 6de uit. Maar ik lag op een 5de plaats want iemand voor me had een valse start. Degene voor me zijn helaas te snel

voor mij dus ik ging vol voor de 5de plaats. Ik zat er lekker in en het ging super tot 2 rondes voor het einde. Het noodlot sloeg toe. Mijn ketting knapte kapot en deze sloeg een gat in mijn onderblok, koppeling eraf, waterpomp kapot, radiateur kapot en een hoop kabels kapot dus einde wedstrijd voor mij. Dit was erg balen want in het eindklassement werd ik 7de. Ik had nog 1 of 2 plaatsen kunnen stijgen als ik gefinisht was.

Over heel het seizoen kunnen we redelijk tevreden zijn. Er had meer ingezeten als we ietsjes meer geluk hadden gehad. Maar dat hoort bij autocross.

Nu gaan we alles op een rijtje zetten en kijken wat we volgend seizoen gaan doen. We wachten wel de eventuele veranderingen in het reglement af . Dit heeft te maken met de rolkooien. Mijn rolkooi wordt misschien niet meer goedgekeurd volgend jaar. Dus we wachten af. Jullie worden op de hoogte gehouden.

Verder wil ik mijn sponsors bedanken, PLOKKER PALLETS, PRODIM INTERNATIONAL, STEENSTRA MEDIA EN DE CLUB VAN 50.

Zonder jullie steun was met dit niet gelukt.

Verder wil ik nog bedanken: Piet, Hanneke, Thijs, Marieke, Team-Hurky en mijn supporters.

Meer weten?

Wil je meer weten over NH-Racing? Neem contact op Niels Hurkmans

Europokal Eindewege

De versnellingsbak van de camper en de schade aan de sprinter hadden we weer gemaakt dus we konden met een goed gevoel naar Zeeland vertrekken. Eenmaal aangekomen met een omweg door het mooie Zeeland hadden we een mooi plekje gekozen dicht bij de baan. Nadat ik me had ingeschreven konden we de auto klaarmaken voor de keuring. De keuring ging zoals altijd goed! De auto ging onder de tent en ik op tijd naar bed.

Zaterdag konden we gaan rijden voor de punten voor de startplaats voor zondags. Er lag een mooie lange kleibaan met een chicane waar je niet recht door heen kon.

De 1ste manche moest ik starten op de laatste rij helemaal aan de buitenkant. Dat is niet de beste plaats maar het pakte heel goed uit. De rode lampen werden gedoofd ik had een super start en ging bij de 1ste bocht vol gas buitenom en kon aansluiten op de 4de plaats. Na een paar ronden viel de nummer 3 met pech uit en kon ik finishen als 3de. De dag was dus goed begonnen.

In de 2de manche ging ik van start vanaf plek 3 op de 1ste rij. Met weer een goede start zat ik er meteen goed bij in de 1ste bocht. Ik kwam als 4de de bocht uit kort achter de nummer 3. Na 2 rondes ging ik in de aanval op de nummer 3. In bocht 1 passeerde ik hem binnendoor en kon meteen een gat slaan. Bij de nummer 2 kwam ik niet meer in de buurt dus kwam ik als 3de over de finish.

De 3de manche stond ik op de 2de rij op plek 5 aan de binnenkant. De start was redelijk goed en zat in de 1ste bocht goed in de middenmoot. Door de knippen en gaten die in de baan kwamen werd het tricky om te rijden. Dus deze manche heb ik met verstand uitgereden met een mooie 6de plaats.

Ik ging als 4de de finale in en mocht dus op de 1ste rij starten. De start was goed maar ik had teveel wheelspin waardoor ik er niet vooraan bij zat met de start. Ik sloot aan als 6de. Na 8 rondes gestreden te hebben in deze mooie finale kwam ik als 5de over finish en daarmee waren we dik tevreden.

Zondags moesten we eerst starten met de halve finale van klasse 8. Ik stond op de 1ste rij op plaats 2. Bij de start kwam ik redelijk goed weg en kon goed aansluiten in de 1ste bocht op plaats 5 tussen het grote geweld van klasse 8. Na 3 rondes ging er iemand voor me over de kop en er kwam een rode vlag dus een herstart op de baan. Bij de herstart mocht ik vertrekken van plaats 4. De start was perfect en trok hem meteen naar binnen zodat niemand me kon passeren. 2 rondes voor het einde viel de nummer 4 uit met pech en ging ik als 3de door naar de finale.

Bij de halve finale van klasse 7 moest ik wederom van start vanaf de 1ste rij op plek 2. Bij de 1ste bocht zat ik er redelijk tussen. Ik kwam goed door bocht 1 en kon gaan jagen op de rest. De rest van de manche sterk en degelijk gereden en kwam ik over de finish met een mooie 3de plaats. Toen konden we ons op gaan maken voor de finales.

Als eerste moesten we de finale van klasse 8 rijden. Ik mocht starten op de 2de rij op plaats 5. Met de start was ik heel goed weg en zat er meteen goed tussen. Ik lag op een 6de plaats na 4 rondes ging er eentje dwars voor mij dus ging ik naar de 5de plaats, maar doordat ik moest uitwijken voor hem werd ik ook meteen weer gepasseerd, dus ik lag weer 6de. Daarna gebeurde er niks meer en finishte ik als 6de!! Daar waar we super blij mee.

Met een goed gevoel naar de finale van klasse 7. Hier stond ik op de 2de rij op plaats 6. Bij de start kwam ik goed weg en zat er goed bij. Maar er kwam meteen een rode vlag situatie. Dus ik ging van het gas maar iemand achter mij had het niet gezien en knalde vol bij mij achterop. De accu was helemaal kapot en mijn achter rek ook. Maar door de complete herstart konden we het weer snel maken aan de voorstart door het snelle handelen van Thijs en Piet. Met de herstart zat ik er weer goed tussen maar in de 1ste en 2de bocht kwam ik in aanraking met een andere auto en brak mijn stuurstang af. Dus helaas einde wedstrijd.

Over heel het weekend zijn we weer dik tevreden alleen wel balen van de finale van klasse 7.

Ik wil het team, de supporters en mijn sponsors weer bedanken.

Europokal Menaldum

Vrijdag 21 augustus zijn we ’s morgens om 09:30 vertrokken voor een 277 km lange rit naar Friesland voor de 3de Europokal wedstrijd in Menaldum. Vooraf hadden we problemen met het vervoer want de vesnellingsbak van de camper was gesneuveld. Maar dankzij Hurkmans BV uit Someren konden we een bus lenen. Eenmaal aangekomen en nadat alles weer opgebouwd was konden we ons gaan inschrijven voor de het weekend. Na de inschrijving gingen we een rondje over de baan lopen maar waar een keiharde kleibaan werd beloofd werd het meer een zandbaan. Wat voor ons natuurlijk meer voordelen heeft. Nadat de keuring s’avonds geen problemen opleverde ging ik op tijd slapen want ik wilde gaan knallen dit weekend.

Zaterdag in de 1ste manche moest ik starten vanaf de 2de rij aan de binnenkant. De start was zeer goed!! Bij bocht 1 kon ik meteen aansluiten op een 4de plaats. Na een ronde zand happen met weinig zicht kon ik daarna mijn positie gaan verdedigen want bij de eerste 3 kon ik niet aanhaken en finishte als 4de.

In de 2de manche startte ik vanaf de 1ste rij op plek 3. Mijn start was perfect, ik had kopstart en ging als 1ste de eerste bocht in. Nu had ik vrij zicht en kon ik een gaatje gaan slaan naar de nummer 2, Teamgenoot Jurgen Kanters. Na 6 rondes geen aanvallen gehad op mijn leidende positie kwam ik als 1ste over de streep. Dat was natuurlijk een geweldig gevoel. De blijdschap was nog groter toen Jurgen Kanters als 2de over de streep kwam.

In de laatste manche voor de punten moest ik vanaf achteraf komen. De start was weer goed maar het zicht vrij slecht door de stof. In de 1ste bocht trok ik ook nog eens mijn bril kapot. Maar ik kwam als 7de over de finish en daar waren we tevreden mee.

De punten die we bij elkaar hadden gereden in de 3 manches waren goed voor een 5de plaats. Dit was meteen de plaats voor in de finale die overigens niet meetelde voor zondag.
Dus vanaf plek 5 helemaal aan de buitenkant op de 1ste rij. Mijn start was slecht, ik had hem niet in de goede versnelling staan. Ik kon aansluiten achteraan in de middenmoot. Na een paar ronden volgde er een herstart omdat er een over de kop was gegaan. Bij de herstart was ik weer niet goed weg en verloor meteen wat plaatsen waarna ik als 8ste finishte.

Zondags konden we ons eerst opmaken voor de halve finale van klasse 8. Ik stond op de 1ste rij op plaats 3 . Bij de start was ik weer goed weg maar in de 1ste bocht werd ik vol aangetikt bij mijn linker voorkant einde halve finale. De schade was flink. Onderdraagarm, bovendraagarm, stuurstang en een band kapot en mijn schokbreker krom en achter de achteras krom.

Gelukkig stond iedereen klaar om te helpen toen ik terugkwam achter de tractor. Met man en macht werd de auto weer klaar gemaakt want we moesten al vrij snel weer de halve finale van klasse 7 rijden. Dankzij het snelle monteurs werk kon ik gewoon starten.

We mochten weer van plek 3 komen op de 1ste rij. De start was weer heel goed en zat er meteen goed bij. Deze manche had ik redelijk save gereden en finishte als 5de.

Daarna de auto weer klaar gemaakt voor de herkansing van klasse 8. De eerste 5 gingen door naar de finale. Nadat er maar 5 auto’s aan de start stonden konden we allemaal over de finish rijden en waren we door naar de finale. Dus 2 finales rijden vandaag.

Als eerste hadden we de finale van klasse 8. Deze moest ik startten vanaf de 4de rij op plaats 13.
Met een matige start en het slechte zicht door de stof en het zand kon ik aansluiten achteraan in het veld na een paar inhaal acties en wat uitvallers finishte ik als 11de net buiten de prijzen.

In de finale van klasse 7 ging ik van start op de 3de rij vanaf plaats 9. De start was niet slecht en in de 1ste bocht waar van alles gebeurde kwam ik door als 10de. Vrij snel ging ik naar de 9de plaats toen kon ik gaan jagen op de 8ste plaats waar wilton wichers schreur reed. Ik zat hem op de hielen waarna hij verkeerd schakelde kon ik hem net ontwijken, over de greppels heen net niet met 4 wielen buiten de baan dus ik kon verder, maar hij passeerde mij meteen weer. Maar 1 ronde voor het einde in de laatste bocht ging hij te ver naar buiten en kon ik hem alsnog passeren en kwam ik als 8ste over de finish.

Over de behaalde plaatsen ben ik redelijk tevreden, misschien had ik er meer uit kunnen en moeten halen!!!

Ik wil het hele team weer bedanken voor het snelle monteurs werk dit weekend want het was echt hard nodig. Dikke pluim voor jullie. En ik wil ook iedereen bedanken die mij het hele jaar ondersteunen. Nu gaan we ons weer klaarmaken voor de volgende Europokal in Eindewege!!!!!

Europokaal Terwolde

Europokal Terwolde 27 en 28 juli

Vrijdags om 09:30 vertrok de Hurky karavaan naar het zonnige Terwolde. Rond de klok van 12:00 waren we op plaats van bestemming. Toen we eenmaal wisten waar iedereen moest staan zijn we aan het opbouwen gegaan. Na een uurtje stond alles klaar en konden we gaan genieten van een koud flesje bier. Daarna hebben we een rondje gedaan over het rennerskwartier waarna de inschrijving volgde. Er stond een enorme rij in de tent. Dat bleek naderhand waarom, er hadden zich meer dan 600 coureurs ingeschreven. Na het wachten was de inschrijving voltooid.
Na het avondeten hebben we de auto laten keuren, toen hij goedgekeurd was zijn we weer terug gereden en hebben we hem klaargezet voor de zaterdag.

Zaterdags is het altijd op tijd opstaan. Een goed ontbijt en zorgen dat je om 08:30 in de tent bent voor de rijdersbriefing. Als je er niet bij bent en je wordt gesnapt dan volgt diskwalificatie voor heel de dag. Toen we dit weer allemaal hadden gehad konden we ons klaar gaan maken voor de 1ste manche van de dag.
De 1ste manche moest ik starten vanaf de 1ste rij op plaats 5 helemaal aan de buitenkant. Niet zo’n hele fijne plaats als je bedenkt dat de baan nog vol met gras stond. Dus de baan is spiegelglad en dat heb ik ook gemerkt. Met de start zat ik er nog aardig bij maar daarna stapelde ik fout op fout door de gladde baan en finishte ik al laatste.

De 2de manche ging stukken beter. Het gras was eraf dus we hadden meer grip. Vanaf de laatste startrij met een goede start zat ik in de 1ste bocht goed in de middenmoot. Met meer grip kon ik harder door de bochten en dat ging steeds beter. De gehele manche heb ik op plaats 6 gereden maar 2 rondjes voor het einde werd ik nog gepasseerd. Dus een 7de plaats, vanaf de laatste startrij best aardig. Hoogtepunt van deze manche was, dat ik mijn teamgenoot Jurgen Kanters wederom passeerde in Terwolde. Dat is hem nog niet gelukt bij mij.

Manche 3 startte ik vanaf rij 2 aan de binnenkant. Het rode licht doofde en meteen vol gas naar de 1ste bocht. Ik sloot aan op een 5de plaats. De hele manche niet meer dichter op de nummer 4 gekomen maar wel weggereden van de nummer 6. Met een 5de plaats sloten we de laatste manche van de zaterdag goed af.
Uiteindelijk werd ik totaal 15de van de 31 rijders. Goed in de middenmoot tussen al het geweld en voor de zondag een redelijk goede startplek verdiend.

Zondag ochtend moesten we met klasse 7 en 8 ons eigen melden bij de wedstrijdleiding. Na een foutje van de technische commissie waarbij een rijder uiteindelijk zijn punten terug kreeg na goedkeuring van alle rijders, konden we van start gaan met de halve finale bij klasse 7.
Ik moest startten vanaf plaats 8 op de 3de rij. De eerste 6 gingen rechtstreeks over naar de finale. Ik was heel goed weg met de start en ging als 6de de bocht in met voor mij Kevin Eunk. Na 3 rondes ging Kevin dwars in de 1ste bocht. Ik moest snel corrigeren en ging over zijn achterwiel heen waardoor ik bijna over de kop ging. Gelukkig kwam ik weer op 4 wielen terecht. Ik kon aansluiten op een 7de plaats en achter Daniel Vandergeeten aan gaan jagen. Die passeerde ik al vrij snel. In de laatste ronde lag ik nog steeds 6de maar net voor de finish passeerde Vandergeeten mij en ik werd 7de. Helaas niet genoeg voor een plek in de finale.

Dus ik moest me kwalificeren via de herkansing. Alleen de eerste 2 gingen door naar de finale. Gestart vanaf plaats 1 en als 2de de bocht in. In de laatste bocht van de 1ste ronde maakte ik een klein foutje en werd meteen gepasseerd. Vanaf een 4de plaats moest ik weer gaan jagen op de rest. Uiteindelijk kwam ik als 3de over de finish, dus helaas geen finale vandaag bij klasse 7.

Bij klasse 8 begonnen we met de kwartfinales. Tussen het geweld van de 4x4s zou dit een heel moeilijke opgave worden. De eerste 10 gingen door naar de halve finale. Met een redelijke start lag ik na de 1ste bocht op een 8ste plaats die heb ik niet meer afgegeven en kon me opmaken voor de halve finale.
In de halve finale moest ik van de 3de rij komen. Alleen de eerste 8 gingen door naar de finale dus je moest erbij zitten want er waren ook geen herkansingen meer. Met de start was ik niet goed weg maar in de 1ste bocht lag ik wel op een 8ste plaats. Na de 1ste ronde maakte ik een fout in de 1ste bocht. Ik ging dwars en zag iedereen passeren. Toen moest ik me vanaf de laatste plaats naar voren werken. Dat is helaas niet gelukt en ook in klasse 8 geen finale gehaald.

Over het hele weekend ben ik niet helemaal tevreden met mijn eigen prestaties. Wel fijn gereden maar te weinig eruit gehaald. We hebben gelukkig ook weinig schade gereden op een draagarm en een schokbreker na.

Ik wil iedereen bedanken die me heeft gesteund dit weekend.
Team NH-racing, Hurky-team, sponsors en supporters bedankt.

Europokal Hoogkerk

Europokal Hoogkerk 16 en 17 mei

De 1ste Europokal van dit jaar was in Hoogkerk (Groningen). Thijs, Marly, Marieke en ik konden pas laat in de nacht aankomen want wij hadden eerst een bruiloft. Dus het kwam vrijdag aan op de rest van het team. De auto veilig naar Hoogkerk brengen, inschrijven en keuren!! Dat was natuurlijk allemaal gelukt. Wij kwamen rond de klok van 04:30 aan op de cross. Dus vlug naar bed een paar uurtjes slapen en weer vroeg op voor de briefing en wij (klasse 8) werden eruit gepikt voor de alcoholcontrole. Zonder dat dat problemen gaf, konden we ons op maken voor 3 manches en een finale. Dit is een nieuwe opzet in plaats van het tijdrijden. Vorig jaar moesten we namelijk 1 ronde rijden om een tijd neer te zetten om dan vanaf die plek te starten. Nu moet je in de 3 manches en de finale – mits je die haalt – zo veel mogelijk punten bij elkaar zien te sprokkelen voor je startplaats voor zondag.

De 1ste manche startte ik vanaf rij 3. Ik was nog een beetje aan het nagenieten van de avond ervoor dus ik was erg slecht weg met de start. Zelf moest ik ook nog wennen aan het rijden op de klei want dat was lang geleden voor mij. Deze manche kwam ik als 9de over de streep.

Manche 2 mocht ik vanaf de 1ste rij starten. De start was goed, alleen bij het opschakelen ging het niet helemaal goed, dus ik verloor wat plekken. Vlug in de achtervolging! Dat ging goed en ik kwam uiteindelijk als 5de over de finish.

In de 3de manche moest ik van de 2de rij starten. Dat ging redelijk goed en ik zat er meteen goed bij in de 1ste bocht. Deze manche had ik degelijk gereden en ik heb een 7de plek behaald.

Toen was het wachten of ik genoeg punten had om in de finale te komen…. En jawel! Ik ging als 12de door naar de finale. We waren tevreden dat we de finale hadden gehaald maar we wilden meer.
Ik mocht op plek 12 starten en dat is op de 4de rij en dat maakt het niet makkelijk met al die rijders voor je. Met de start was ik goed weg en kon ik aansluiten in de middenmoot. Na 8 rondes fijn gereden te hebben en niet teveel risico’s te hebben genomen, finishte ik als 8ste. Dat was genoeg voor in totaal een 9de plaats die dag. Al met al zijn we goed door de eerste dag heen gekomen. We hebben de auto weer klaar gemaakt voor de zondag, waar de echte prijzen verdeeld werden.

’s Zondags moesten we als eerste van start met de halve finale in klasse 7! Er was ’s nachts wat regen gevallen, dus de baan was spekglad. Ik stond op de 2de rij op plek 5. De start was redelijk goed. Dus met zijn allen op de 1ste bocht af. Ik werd gepasseerd door een tweetal rijders dus ik moest gas gaan geven. Verder was het een bewogen manche waarin er van alles gebeurde. Uiteindelijk finishte ik als 3de achter mijn maat Jurgen Kanters. Met de 3de plaats waren we meteen door naar de finale.

Daarna de auto weer klaar gezet voor de halve finale van klasse 8: een stapje hoger en dus meer concurrentie! Vanaf de 2de rij aan de buitenkant kwam ik goed weg alleen ik koos om in de 1ste bocht buitenom te gaan rijden en dat was niet de beste keuze. Daarna nog heb ik nog een paar rondes buitenom gereden, dat was geen succes want ze kwamen aan alle kanten voorbij.
Helaas was dit niet genoeg om rechtstreeks door te gaan naar de finale.
Dan maar via de herkansing waarin de beste 2 doorgingen naar de finale. Ik moest helaas starten vanaf de laatste rij en met de grote concurrentie was dit eigenlijk een onmogelijke opgave. Toch ben ik er maar eens goed voor gaan zitten. Het was niet genoeg, helaas geen finale in klasse 8.

Daarna hebben we alles nog eens goed nagekeken aan de auto zodat hij klaar stond voor de finale van klasse 7. Na een pauze konden we als 1ste finale van start.
Ik mocht van start vanaf de 2de rij op plek 5. Voor mij een fijne plaats. Toen het rode licht gedoofd was gingen we plankgas op de 1ste bocht af. Ik zat er goed bij voorin. Maar toen sloeg het noodlot toe voor Jurgen Kanters, het hele weekend super voorin gereden, nu ging het fout. Hij werd in de mangel genomen en er reed er één naar binnen dus einde finale voor hem, wat erg jammer was. Ik kon profiteren van dit alles en kwam als 3de uit de bocht. Na bocht 3 en 4 kwam Steve Otzer mij al snel voorbij. Maar niet nadenken en weer vol voor plek 4 strijden. Dat ging super, alleen in de 4de ronde maakte ik een klein foutje en Pieter Verboon passeerde mij. Dat was balen en ik hoorde dat er een concurrent kort achter mij zat. Maar de 5de plaats wilde ik niet uit handen geven. Daarna heb ik alles gegeven en dat werd beloond met een 5de plaats. Het team en ik waren er superblij mee.

Voor ons was dit een top weekend en we gaan met volle moed naar Terwolde.
Ik wil het hele team bedanken voor de steun en het gezellige weekend.