Autocross Someren

Zaterdag 2 mei was het dan zover, onze jaarlijkse thuiswedstrijd die we dit jaar samen organiseerde met de Turfracers uit Liessel en het Hurky-team uit Someren. Deze dag werd zowel de 3-uurs cross gereden als ook – voor mij – het hoogtepunt van de dag: de Zummerse klasse!
Met de 3-uurs cross deden ook wat duo’s van het Hurky-team mee. Bram van de Laar en Peter van Eeten behaalden een 11de plaats, Marieke Hurkmans en Rick van de Aker behaalden een 7de plaats, Noëlle en Dirk van de Kerkhof behaalden een hele mooie verdiende 4de plaats.
Toen de 3-uurs cross was afgelopen konden we ons klaarmaken voor de Zummerse klasse. Daarin kwamen 4 sprinters, 2 toerwagens en 1 standaard auto aan de start. De wedstrijd werd gereden over 8 ronden met Thijs Thijs aan de leiding waar de sprinters op moesten jagen. De start was een beetje discutabel maar ik was uiteindelijk op tijd en het beste weg en kon gaan jagen op de koploper.
Bekijk hier de start, oordeel zelf!
De nummer 1 had ik zo in het vizier. Die ben ik gepasseerd en daarna ben ik niet meer in de problemen gekomen tot de finish voor alweer een Zummers kampioenschap.

Uitslag: 1. Niels Hurkmans 2. Jan Willem Pennings 3. Bram van de Laar 4. Goord Hurkmans 5.Barend Nagel 6. Hendrik van Helmond 7. Thijs Thijs

Zondag 3 mei was de clubwedstrijd van de A.S.U.Z. Bij de sprinters hadden we een goed gevulde groep met 11 sprinters en geduchte concurrentie met o.a. Jurgen Kanters, Barend Nagel, Rob van Mierlo, Frank Backes en Ivo Smedts. De 1ste manche stond ik op de laatste rij en door de krappe start-opstelling kon ik er niet door met de start dus ik moest van achteren beginnen en ging het buitenom proberen. De inhaalrace ging vrij aardig ik heb er nog een paar in kunnen halen en finishte uiteindelijk als 6de.

De 2de manche stond ik op de 1ste rij met als grootste concurrent Rob van Mierlo. Ik had kop-start en ging als 1ste de bocht in, maar ik ging er iets te hard in dus kon de bocht niet houden en moest buitenom weer aansluiten op een 2de plaats achter Rob. Toen ging ik op hem jagen en dat werd een mooie strijd, alleen ik heb hem niet tot een goed einde weten te brengen. In de 4de ronde gingen we naast elkaar de bocht in. Ik zat aan de binnenkant, als ik goed de bocht uit was gekomen dan was de winst binnen, maar ik kwam de bocht uit en ging iets te vroeg op het gas en ik was hem kwijt en eindigde op de greppel.

De 3de manche ging ik van start op de 2de rij. Ik was niet goed weg met de start en met veel zand happen ben ik 7de geworden. Het rijden ging niet zo goed als de voorgaande manches.

Voordat de finales begonnen, was het gaan regenen. Dus de baan was behoorlijk zwaar geworden voor de finale. Ik stond op de 2de rij op plaats 8, niet de fijnste plaats, maar ik was er nog eens goed voor gaan zitten. Met de start kwam ik niet goed weg en het zicht was niet optimaal met al die modder. Ik begon weer buitenom. Dat ging niet slecht op de zware baan, 2 ronden voor het einde was mijn bril kapot en toen was het doel alleen nog maar finishen en dat lukte als 7de.

Dit weekend ben ik redelijk tevreden met de prestaties want het was weer lang geleden dat ik had gereden! De auto loopt beter dan ooit tevoren met dank aan Johan Schalk. We gaan in ieder geval met een heel goed gevoel naar Hoogkerk voor de Europokal op 16 en 17 mei.

Foto’s: Frans Klaus

Europokal Zoutleeuw (B)

Zondags werden we wakker voor de laatste dag van de Europokal dit seizoen. Zaterdags was het mooi weer maar daar was smorgens niks meer van te zien! Het had flink geregend en de wedstrijden werden tijdelijk uitgesteld. Rond 11 uur werd er dan toch het sein gegeven dat we gingen starten met klasse 7 als 1ste en dat is mijn klasse. En dat was niet zo fijn want er was meer water te zien dan droge plekken. Maar goed, zo gek als we zijn toch van start gegaan. In de halve finale van klasse 7 ging ik als 4de door naar de finale. Toen was het flink werken om hem weer op tijd klaar te krijgen voor de halve finale van klasse 8. Klaar met poetsen en meteen weer rijden, gelukkig ging ik ook hier als 3de naar de finale.

De finale van klasse 7 ging ik van start vanaf de 3de rij op plaats 8. Mijn start was best aardig en ik zat er goed tussen in de 1ste bocht maar na de 2de bocht had ik weinig zicht en zakte ietsjes terug. Uiteindelijk ben ik 8ste geworden in de finale en daar was ik tevreden mee. Daarna op naar de finale van klasse 8. Ik moest starten vanaf de 2de rij op plaats 7, mijn start was super ik zat er meteen tussen bij de 1ste bocht, bij bocht 2 zat ik als 5de maar degene voor mij had een valse start waardoor ik finishte als 4de en dat was voor mij een top resultaat!

Het seizoen 2014 heb ik goed afgesloten met een 8ste plaats bij klasse 7 in het eindklassement en bij klasse 8 ben ik als 6de geëindigd.

Meer weten?

Wil je meer weten over NH-Racing? Neem contact op Niels Hurkmans